Kvinde med flot tykt hår
Gode råd

Hvordan du får tykkere hår - 10 gode råd til et fyldigt hår

af Lotte Lindgren Jun 22, 2020

Gennemlæst af Dorthe Kristensen

Frisør og tidligere medindehaver af den prisvindende frisørkæde Zoom by Zoom

Dorthe har med mange års erfaringen indenfor frisørbranchen rådgivet mange kunder omkring hår og hårpleje. Dorthe har gennemlæst dette blogindlæg for sikre dig en høj kvalitet og faglighed. Dette blogindlæg er fagligt opdateret den 14. juni 2024.

Indholdfortegnelse

Tykt hår – Gode råd til sundt, stærkt og fyldigt hår

Drømmer du om langt, sundt, stærkt og tykt hår? Det forstår vi godt og faktisk kan du med ganske enkle og simple metoder gøre dit hår meget sundere og fyldigere. For at nævne et par fokuspunkter er der kost, hårplejerutiner og accessories – men meget mere om det senere. Du er landet det helt rigtige sted, for i dette blogindlæg giver vi dig en KÆMPE guide til hvordan du får tykkere og sundere hår. Men først skal vi lære lidt omkring hvordan et hårstrå er bygget op.

 

Hvordan er hårstrået bygget op?

Hårstrå er primært bygget op af cirka 80% keratin (Protein), 10-15% vand og de resterende 5 til 10% består af pigmenter og mineraler. Det såkaldte kulttkellag omslutter hårstrået og fungerer som det ydre lag, hvor den indre del kaldes hårbarken. Et hårstrås tykkelse varierer mellem alt fra 18 mikrometer til 180 mikrometer.

Hårets vækstfase er den vigtigste fase i forhold til at få et sundt og tykt hår.

Illustration af et hårstrås vækstcyklus, hvor det kommer igennem den anagene, katagene og telogene fase.

Hvor hurtigt for man tykkere hår?

Hårvækst varierer fra person til person, da det ofte afhænger af genetik. I gennemsnit vokser et normalt hår mellem 10-14 cm årligt, og derfor kan det godt være en lidt længere proces at få tykkere og mere fyldigt hår. Det hele kommer an på hvordan dit hårs vækstfase (den anagene fase) fungerer. Det er denne fase man skal optimerer mest muligt for, at håret har den nødvendige og ønskede styrke og længde. Ved at følge rådene i dette blogindlæg, vil du ret hurtigt kunne begynde at se resultater. Rådene har fokus på både den ydre og indre pleje af dit hår, som giver en god effekt på håret.

En ting du skal være opmærksom på når du begynder at følge nogle af disse råd er, at du ikke fra den ene til den anden dag skal forvente at kunne mærke eller se forskel. Det vil tage noget tid før at både sundere kost og den rigtige hårpleje vil have effekt.

Du er derfor nødt til at væbne dig med tålmodighed, når du f.eks. kaster dig ud i en kostændring for dit hårs skyld. Du skal derfor regne med, at der i hvert fald går tre uger og typisk også over en måned, inden du begynder at se de første resultater.

Få tykkere hår med den rette kost

Det, du spiser, kan have stor betydning for, hvor sundt og tykt dit hår er. Derfor kan du ved at have fokus på nogle bestemte fødevare optimere tid hårs sundhed og tykkelse. På denne måde får man altså nogle bestemte vitaminer og mineraler, der kan spille en rolle i forhold til vedligeholdelsen af et normalt hår. Du kan også supplere med et kosttilskud, der f.eks. indeholder biotin og zink, som begge er med til at vedligeholde et normalt hår. Læs mere om dette i blogindlæget Vitaminer og mineraler der spiller en rolle i forhold til dit hår.

Mange af os tænker kun over, hvad vi spiser, i forhold til hvilken indflydelse det har på vores vægt og vores taljemål. Det er de færreste, der tænker over, at det, vi putter i munden, rent faktisk påvirker hele vores krop – heriblandt også vores hår. Har man f.eks. problemer med tyndt hår kan en af årsagerne meget vel være forkert korst, så kroppen ikke får nok af de næringsstoffer den har brug for til at vedligeholde et normalt hår. Så før du begynder med kosttilskud, kan du overveje om en kostomlægning måske kan være nok.

Overvej et kosttilskud til håret

Selvom du har en sund og varieret kost kan det stadig være svært at vide om man får nok vitaminer og mineraler – og især dem der kan spille en rolle ift. håret. Derfor kan man overveje et kosttilskud der er sammensat af forskellige vitaminer og mineraler der kan påvirke håret. Vi anbefaler vores hårvitaminer, som bl.a. indeholder biotin og zink, som begge bidrager til at vedligeholde et normalt hår. Hårvitaminer findes i en række forskellige udgaver. Vores er vingummibamser med en lækker jordbærsmag. Så slipper man for de normale smagsløse vitaminpiller – især smart hvis man hader at sluge piller!

Kan jeg få for mange vitaminer?

Hvis du i forvejen spiser sundt og varieret er det helt naturligt at du overvejer lidt ekstra om du overhovedet har brug for et kosttilskud. I Mange tilfælde er svaret nej, men hvis man f.eks. gerne vil have mere fokus på sit hår, kan man godt tage et vitamin som biotin. Det skyldes at når kroppen har optaget tilstrækkeligt, så udskiller den resten. Dermed ikke sagt at man bare skal tage en masse kosttilskud – man bør altid overholde den anbefalede daglige dosis der ofte står bag på bøtten.

Kosttilskud til håret

10 tips til hvordan du får tykkere hår

Vi vil her forsøge at give dig 10 gode konkrete tips som du hurtigt og nemt kan implementerer i din hårpleje, så du kan få et tykkere hår. Det kan være du bruge alle råd eller nogle af dem, men heller lidt end ingen ting! Og husk tykkere hår ikke kommer fra den ene dag til den anden, det kræver tålmodighed og vedholdenhed for at opleve gode resultater. 

1. tip: Få tykt hår med hårmasker og hårolie

Med hårmasker og hårolie kan du på en naturlig måde tilføre mere fugt til dit hår. Det er helt afgørende for, at dit hår er sundt, så det ikke så nemt knækker. Det er et vigtigt skridt på vejen, når du gerne vil have tykt hår. Så læs videre, og find ud af, hvordan hårmasker og hårolie kan give dig et tykkere hår. Når du gerne vil have tykt hår, er der en række aspekter i forbindelse med det, som det er vigtigt, at du tænker over. Det er både din kost, hvordan du sætter dit hår, og hvordan du behandler det. Hvis du sørger for at tilføre masser af fugt til dit hår med hårmasker og hårolie, kommer det nemlig til at have en stor betydning for, hvor tykt dit hår er. Derudover er det også vigtigt, at du sørger for at stimulere din hovedbund. Det er jo der, hvor håret vokser ud. Den har derfor også stor betydning for, hvordan dit hår kommer til at være. Med hovedbundsmassage kan du påvirke hovedbunden, så den får tilført mere blod. Det giver mere ilt og næring til håret, der dermed vil blive sundere, stærkere og tykkere.

Hårmasker giver håret mere fugt

For at kunne blive ved med at være stærkt er det vigtigt, at dit hår har nok fugt. Har det ikke det, vil det nemmere knække, hvilket kan være med til at få det til at se tyndt ud. En af de måder, hvorpå du kan tilføre mere fugt til dit hår er ved at bruge en hårmaske en gang eller to om ugen.

Der findes forskellige former for hårmasker, så du bør vælge den, der passer til dit hår. Hvis du har fint hår eller hår, der er blevet skadet af kemikalier, har du brug for én type hårmaske, mens du har brug for en anden, hvis du har krøller eller har tykkere hår.

Hårolie giver et dagligt tilskud af fugt

En hårmaske bør du kun bruge på ugentlig basis. For at give dit hår et ekstra boost af fugt på daglig basis kan du komme hårolie i det. Det gør du ved at sprøjte den i eller gnide den ind i den nederste del af dit hår. Det er den mest slidte del og derfor den, der har brug for mest pleje.

Du bør altid vælge en naturlig hårolie. Du kan for eksempel få hårolie, der er fremstillet på arganolie og kokosolie. En naturlig olie vil netop tilføre den fugt til håret, som det har brug for. Olier med silikone gør håret mere glansfuldt, men vil ikke tilføre det fugt.

Har du tør hovedbund, kan du også bruge olien til hovedbunden. Det bør du dog ikke gøre på en daglig basis. I stedet kan du gøre det en gang om ugen som erstatning for en hårmaske. Når du smører olien ind i hovedbunden, bør du sørge for at massere den grundigt imens.

Hårmaske og hårolie er gode til at bevare fugten i håret

Tip 2: Hovedbundsmassage kan give dig tykt hår

Vil du gerne have tykkere hår, er det vigtigt, at du sørger for at pleje din hovedbund. Det kan du blandt andet gøre med en hovedbundsmassage. På den måde øger du blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket betyder, at der bliver tilført mere ilt og flere næringsstoffer med blodet. Det er med til at holde håret sundere, hvilket er en vigtig faktor for, at din samlede hårpragt kan blive tykkere.

Du kan bruge dine fingre til at massere din hovedbund med. Det er oplagt at gøre i forbindelse med, at du er i bad. Når du smører shampoo ud i håret, kan du sørge for at tage godt fat på hovedbunden, så den bliver masseret godt igennem.

Du kan også købe en særlig hårbørste til at massere din hovedbund med. Der findes hårbørster med pigge, der både er gode til at rede dit hår ud, og som kan massere din hovedbund. På den måde giver du dig selv en lille hovedbundsmassage, hver gang du reder dit hår.

Vores favoritter

Tip 3: Vask dit hår på den rigtige måde

At få en god hårvaske rutine er meget vigtigt, da det er her du virkelig kan gøre en forskel for dit hår. Især hvis dit hår har en tendens til at være skadet eller knække er det virkelig vigtigt. Det er også her der ofte bliver begået flest fejl i det, man laver nogle simple men ikke mindst store fejl, som har en afgørende betydning for dit hår. Vi vil her prøve at give dig et eksempel på en god hårpleje rutine.

Eksempel på en god hårvask rutine

Hvis du er i tvivl om hvordan en hårvaske rutine kan og skal se ud, så kommer vi her med vores forslag til det. Først og fremmest er det vigtigt at du ikke overvasker dit hår, da det kan slide mere på håret end det gavner. Vi anbefaler at vaske håret cirka 2-3 gange i ugen, alt afhængigt af dit aktivitetsniveau. Nu kommer vi til selve rutinen:

  1. Gør dit hår klar til hårvask ved at børste det igennem med en skånsom hårbørste. På den måde sikre du at dit hår filtre minimalt og en nemmere hårvask
  2. Vask dit hår i lukent vand for at åbne hårstrået op, herefter påfører du en shampoo uden sulfat. Sørg for at påfører den i hovedbunden og ikke i hårets længder. Du kan eventuelt bruge en hovedbundsbørste for at fordele shampooen godt rundt. Især med sulfatfrie shampooer vil du opleve at den ikke skummer så meget første gang. Derfor skal du nemlig altid bruge shampoo 2 gange for at få den bedste effekt og håret bliver ordentligt rent. 
  3. Brug en hårmaske 1 gang i ugen. Det er vigtigt at bruge hårmasker 1 gang i ugen for at få dybdegående pleje og næring til hårstråene. Her er det vigtigt at du matcher hårmaske med din hårtype, så du får den optimale behandling. Lad hårmasken sidde i i cirka 10 minutter og vask derefter ud.
  4. Afslut med en conditioner for at lukke hårstrået, så pleje og næring forbliver i håret. En conditioner er vildt vigtig for dit hår, så det er et absolut must-have. Lad den sidde i, i 2 minutter og vask derefter dit hår med koldt vand for at hårstrået bliver lukket.
  5. Sikre en god og skånsom hårtørring. Du skal passe på når dit hår er vådt, det er nemlig der det er aller mest skrøbeligt. Det er en essentiel del af en hårvaskerutine at sikre en god og skånsom hårtørring. Det kan f.eks være med et mikrofiber hårhåndklæde.

Tip 4: Brug den rette shampoo til din hårvask

Udover at du måske skal ændre på din rutine i forhold til, hvor ofte du vasker hår, bør du også se på, om du bruger den rette shampoo til det. Hvis du ikke har den rette shampoo, kan effekten af din hårvask meget hurtigt fortage sig – det kan gøre, at du hurtigt gerne vil vaske det igen.

Du bør altid gå efter shampoo og balsam, der er fri for sulfater og silikone, da begge dele er med til at udtørre dit hår. I stedet bør du gå efter en shampoo med så mange naturlige ingredienser som muligt. Det kan for eksempel være ekstrakt fra blåbær, mango og aloe vera, der alle virker rensende og beskyttende på dit hår og din hovedbund.

Tip 5: Beskyt dit hår mod solen om sommeren

For at få et tykt hår er det vigtigt, at det ikke knækker så let. Hvis dit hår er meget tørt, er det netop det, det vil gøre. Noget af det, der virkelig er med til at tørre håret ud, er, hvis du opholder dig meget i solen. Om sommeren bør du derfor se på, hvordan du kan beskytte det bedst muligt.

Først og fremmest kan du selvfølgelig dække det til. Det kan være med en hat eller et tørklæde. Derudover kan du også bruge hårolie til det. Der findes nemlig nogle hårolier, der har en særlig UV-beskyttende effekt. Det er derfor altid en god ide, at du tjekker det, når du skal købe hårolie om sommeren.

Endnu bedre er at finde dig en varmebeskyttende spray som giver dig både varmebeskyttelse og UV-beskyttelse til dit hår. Sommeren kan nemlig være utrolig hård ved håret.

Ved at beskytte dit hår og give det alt det, som det har brug for, kan du altså selv gøre meget for, at du får et sundt og tykt hår.

Før og efter ved brug af Hårvitaminer

Tip 6: Pas på med varme stylingapparater

Hvis du gerne vil have tykkere hår, er det først og fremmest vigtigt, at du tænker over din brug af varme styling apparater som glattejern og krøllejern. Varmen slider nemlig meget på håret, så det hurtigere knækker. Det kommer derfor til at se tyndere ud.

Det bedste er derfor, at du ikke bruger styling apparater til daglig. I stedet kan du bruge dem, når du sætter håret op, inden du skal ud. Kan du ikke undvære dine styling apparater, bør du gå efter nogle, der kan bruges på en lav eller middel varme. De slider ikke lige så meget på håret.

Når du tørrer dit hår, bør du så vidt muligt også lade det lufttørre. Hvis du bruger en føntørrer til at tørre det hver dag, slider det også meget på håret. Har du ikke tid til, at dit hår lufttørrer, kan du forsigtigt tørre det med et håndklæde.

Tip 7: Sæt ikke dit hår for stramt op

Du tænker sikkert ikke over det, når du sætter dit hår op til daglig, men din frisure har faktisk stor betydning for, hvor tykt dit hår kommer til at være. Hvis du sætter dit hår stramt op hver dag, er det nemlig også med til at slide på håret. Det gør, at det nemmere knækker, så hele din hårpragt kommer til at virke tyndere.

I hverdagen er det derfor klart det bedste for dig, at du har løst hår eller i hvert fald har sat håret op i en løs frisure. På den måde skåner du det mest muligt.

Du bør også tænke over, hvilke genstande du bruger til at sætte dit hår op med. Bruger du elastikker og metalspænder, vil de nemlig også hive i håret, hvilket gør, at det nemmere knækker.

Gode frisurer til dig, der vil have tykt hår

Hvis du har tyndt hår nu, er du måske tilbøjelig til at sætte det op meget af tiden, så andre ikke vil lægge mærke til det. Men som du kunne læse ovenfor, er det ikke sundt for dit hår, at det er sat så meget op. Det kan netop være med til at gøre, at det bliver ved med at være tyndt. Men hvordan skal du så få dit tynde hår til at se ordentligt ud uden at sætte det op?

Det er en god ide, at du får det klippet i en frisure, som passer til tyndt hår, og som får det til at se tykkere ud. En page er en oplagt frisure. En asymmetrisk page, hvor håret er længere i den ene side end i den anden, kan være med til at give liv til dit hår. Det samme kan en krøllet page. Hvis du naturligt har krøller eller fald i håret, kan frisøren fremhæve det med den måde, vedkommende klipper dit hår på.

Har du ikke lyst til at gå til frisøren, er noget så simpelt som at skifte, hvor din skilning er, også med til at ændre, hvordan dit hår bliver opfattet. Hvis du normalt har midterskilning, kan det nærmest komme til at fremhæve, hvor tyndt dit hår er. Hvis du derimod får sideskilning, kan det få dit hår til at virke lidt tykkere.

Tip 8: Beskyt håret om natten

Skift dit bomuldshovedpudebetræk ud med et af bambus. Bambus pudebetræk har finere fibre og glat overfalde som gør at det skaber mindre friktion i håret og derved kan du minimerer skaderne på håret som vil kunne opstå i løbet af natten. Det virker som et simpelt trick, men det gør en utrolig stor forskel for dit hår. Du vil også opleve dit hår er meget nemmere at style om morgenen. Hvis du vil have den fulde løsning, kan du overveje en bambus bonnet, som er en sovehætte der beskytter håret endnu bedre end f.eks et pudebetræk gør. 

Tip 9: Undgå at farve dit hår

Hvis du vil have tykt og fyldigt hår, så er hårfarvning og specielt hjemmehårfarvning noget du bør undgå. Det er med til at udtørre dit hår og ødelægge hårfibrene. Dette vil så gøre at dit hår nemmere vil knække og derfor ikke vil nå at blive langt og tykt. Hvis du endelig skal have farvet dit hår anbefaler vi det at få gjort det af en professionel og få lavet det med de mest skånsomme metoder der er, for at mindske slid på håret. 

Tip 10: Spis en sund og varieret kost 

Det kan lyde meget simpelt, men en god og sund kost er meget vigtigt for at dit hår kan trives. En balanceret kost er afgørende for at opnå tykkere og sundere hår. Følgende næringsstoffer spiller en rolle:

  • Protein: Hår består hovedsageligt af protein, så det er vigtigt at indtage tilstrækkeligt protein gennem fødevarer som kød, fisk, æg, bønner og nødder.
  • Biotin (Vitamin B7): Dette vitamin er med til at vedligeholde et normalt hår, hud og negle. Biotinrige fødevarer inkluderer æg, nødder, frø, og lever.
  • Vitamin C: Hjælper med produktionen af kollagen, som er en vigtig del af hårstrukturen. Citrusfrugter, jordbær, og paprika er gode kilder til Vitamin C.
  • Omega-3 Fedtsyrer: Disse fedtsyrer holder hovedbunden sund og normal, hvilket er afgørende for at håret trives. De findes i fede fisk som laks, makrel, og sardiner, samt i chiafrø og valnødder.
  • Zink: Er med til at vedligeholde et normalt hår. Zinkrige fødevarer inkluderer skaldyr, oksekød, og græskarkerner.

Hvordan får jeg tykkere hår ved at få det klippet regelmæssigt?

Måske virker det skræmmende for dig at skulle gå til frisøren, når du drømmer om at få et tykt langt hår. Når du vil have tykkere hår, er det dog faktisk netop vigtigt, at du sørger for at gøre det. Når du går til frisøren cirka hver tredje måned, får du klippet de spaltede og trætte spidser af.

Hvis du går længe med spaltede spidser, vil de nemlig kun spalte håret endnu længere op. Når du så endelig kommer til frisøren, vil du derfor skulle have klippet endnu mere af håret af. Det er selvfølgelig rigtig ærgerligt for dig, når du gerne vil have et tykt, langt hår.

Heldigvis er der jo rigtig meget, som du selv kan begynde at gøre allerede nu i forhold til at få et tykkere hår. Det er derfor bare om at få skiftet din hårbørste og styling apparater ud og at lære at sætte dit hår på nye måder.

Klipning af håret kan være gavnligt for at få tykkere hår

Hvilke vitaminer giver tykkere hår?

Hvis du er på jagt efter at øge dit indtag af vitaminer som har en indflydelse på dit hår, så skal du kigge efter:

  • Biotin
  • Mineralet zink.

Det er de vitaminer som fødevarestyrelsen anerkender har en effekt på at vedligeholde normalt hår. Der er selvfølgelig også andre vitaminer og mineraler som har understøttende effekter som kan være med til at give normale forhold for hårvækst. Her er blandt Vitamin C med til at opretholde en normal dannelse af kollagen, som er vigtig for både hår og hud. 

Det kan derfor være en god ide at se på om du får nok af dette i din kost eller om du skal supplerer med f.eks et kosttilskud til håret.

Produktanbefalinger til tykkere hår

Vi har her samlet vores bedste produktanbefalinger til hvordan du får tykkere hår. Hårprodukter kan ikke gøre det alene og det kræver en god portion tålmodighed før dit hår bliver fyldigt og tykt. 

Hårvitaminer

Et kosttilskud til håret er en god begyndelse på din rejse mod et tykkere hår. Selvom vitaminerne ikke er noget mirakelmiddel er det altid en god ide at sikre at man får tilført de rette mængder af vitaminer og mineraler som skal være med til at opretholde et normalt hår. Vi kan anbefale vores hårvitaminer, som vi mener er nogle af de bedste på markedet efter flere årsudvikling af formlen. De indeholder blandt biotin, zink, folsyre, vitamin B6, vitamin B12 og mange flere vitaminer og mineraler. Alt dette får du i en lækker vingummi med jordbærsmag, som er fri for sukker, laktose, gelatine og gluten. 

Hårserum til hårvækst

En god hårserum kan gøre underværker for dit hår, især hvis den formuleret med vækstfremmende ingredienser. Her kan vi virkelig anbefaling Grow and Glow hårserum som er en vækstfremmende hårserum med ingredienser som Capilia Longa og Amaranthus Candstus Seed Extract som har dokumenteret effekt på hårvæksten. Derudover indeholder serummet en kombination af flere aktive ingredienser, der giver hovedbunden en mild exfoliering, som vedligeholder hovedbundens mikroflora. Dette mindsker tendens til fedtet hår og hovedbund. en hovedbund i balance er blandt en af nøglerne til et tykkere hår. 

Varmebeskyttelse

Vi har tidligere snakket om at især varmebeskyttelse er vigtigt for at dit hår kan blive mere fyldigt og tykkere. Vi har udviklet en varmebeskyttelsesspray som er formuleret med varmebeskyttelse op til 220 grader, MEN som også er UV-beskyttende og fri for silikone. Det betyder at dit hår får en unik beskyttelse samtidig med at produktet er let at skylle ud af håret igen. Den er også formuleret med fugtgivende ingredienser så håret forbliver fugtet og glansfuldt selvom du bruger varmestyling. 

Hårvitaminer

Hårvitaminer

Få en en 10% rabatkode tilsendt

Modtag de bedste tips og tricks til dit hår fra Lotte og Nanna 🥰