Mini kurv

Bestil for 0 kr mere og få gratis fragt

Du har opnået gratis fragt!

  • Ingen produkter i indkøbskurv

Vitaminer til håret - Se hvilke vitaminer og mineraler der spiller en rolle for håret

Hvilke vitaminer kan spille en rolle for mit hår?

Trives dit hår ikke optimalt og mistænker du at det kan have noget at gøre med mangel på vitaminer og mineraler? I dette blogindlæg bliver du klogere på hvilke vitaminer der kan spille en rolle i forhold til kvaliteten af dit hår og hvad du selv kan gøre for at hjælpe dit drømmehår på vej.

Indholdsfortegnelse:

 

Dorte Kristensen er frisør og tidligere medindehaver af en prisvindende frisørkæde

Gennemlæst af Dorthe Kristensen

- Frisør og tidligere medindehaver af den prisvindende frisørkæde Zoom by Zoom

Dorthe har med mange års erfaringen indenfor frisørbranchen rådgivet mange kunder omkring hår og hårpleje. Dorthe har gennemlæst dette blogindlæg for sikre dig en høj kvalitet og faglighed. Dette blogindlæg er fagligt opdateret den 22/12-2022

Hvordan virker vitaminer til håret?

En god og velafbalanceret kost er altid det bedste både for din generelle sundhed og hår. Sundhedsstyrelsen anbefaler en varieret kost som primært består af frugt, grøntsager, fuldkornsprodukter og en mindre mængde protein, magre mejeriprodukter, magert kød, fisk og umættet fedt. På den måde er du godt på vej til at få alle de nærringsstoffer du og dit hår har brug for. Det med at spise sundt hele tiden kan dog være svært, vi kender vidst alle kagen på køkkenbordet som lige skal smages. Det kan være svært at spise lige sundt og varieret hele tiden som gør at du får de vitaminer og mineraler hårstråene har brug for, for at opretholde et normalt hår. Hvis du har en dårlig kost, vil det også kunne ses på dit hår.

Håret består nemlig af en række hurtigtudskiftende celler, som betyder at hårsækkenes behov for de nødvendige vitaminer og mineraler er vigtigt hvis du vil opretholde et normalt hår. Nu tænker du nok.. Hvilke vitaminer og mineraler skal jeg være opmærksomme på når jeg gerne vil opretholde et normalt hår? Læs med her!

Hvilke vitaminer og mineraler skal jeg kigge efter?

Helt overordnet er der mange vitaminer og mineraler der er vigtige for flere af kroppens funktioner. De fleste kan du få gennem din kost, hvis du overordnet spiser sundt og varieret. Er du ikke sikker på at du får nok vitaminer og mineraler gennem din kost, så kan følgende vitaminer og mineraler være en god ide at overveje om du skal have som kosttilskud.

Vi har her samlet nogle af de vitaminer og mineraler din krop har brug for at opretholde et normalt hår, samt andre funktioner i kroppen. Flere vitaminers bidrag i forhold til håret er veldokumenteret og fødevarestyrelsen anerkender også vitaminer som biotin i forhold til dens bidrag til at opretholde et normalt hår.

Vitamin A

Har mange gode egenskaber for kroppen, bl.a. at bidrage til vedligeholdelsen af immunsystemets normale funktion. Derudover bidrager A-vitamin også til at vedligeholde en normal hud.

Vitamin C

C-vitamin bidrager til normal dannelse af kollagen, hvilket har betydning for mange forskellige funktioner i kroppen, bl.a. normalt fungerende blodkar, knogler, brusk, hud og tænder. Derudover bidrager vitamin C til at mindske træthed og udmattelse.

Vitamin D

Ligesom vitamin A, bidrager vitamin D også til vedligeholdelsen af et immunsystemets normale funktion

Vitamin B6

Dette vitamin har også mange egenskaber, bl.a. at bidrage til et normalt stofskifte, bidrage til immunsystemets normale funktion, bidrage til at mindske træthed og udmattelse, samt at bidrage til at regulere hormonaktiviteten.

Pantothensyre

Bidrager til et normalt energistofskifte og bidrager til at mindske træthed og udmattelse

Jod

Er med til at vedligeholde et normalt energistofskifte og vedligeholdelsen af en normal hud.

Biotin

Biotin bidrager til en normal omsætning af makronæringsstoffer, vedligeholdelsen af et normalt hår og vedligeholdelsen af en normal hud.

Zink

Zink har også mange funktioner, heriblandt at bidrage til normal vedligeholdelse af hår, hud og negle. Derudover bidrager zink også til immunsystemets normale funktion og vedligeholdelsen af et normalt syn.

Wow det er mange forskellige vitaminer!

Synes du det er en lille smule uoverskueligt at holde styr på alle disse vitaminer og mineraler? I så fald findes der nemlig et kosttilskud, hvor de alle er samlet. Vi har nemlig udviklet vores Hårvitaminer, som indeholder alle de ovennævnte vitaminer og mineraler. Det er et kosttilskud i form af vingummi-hjerter med jordbærsmag. Vi plejer at sige: “Two gummies a day keep the bad hair away!”

Vitaminer til håret

Sold out

Sold out

Nanna har selv testet vores hårvitaminer

3 gode råd til at styrke håret udover vitaminer

1. Brug hårprodukter, der styrker og beskytter dit hår

Når det gælder om at passe på dit hår, er der visse produkter, der kan hjælpe med at beskytte det mod skader og samtidig styrke det, f.eks. varmebeskyttelsessprays eller -olier, som hjælper med at holde fugten fast og samtidig forhindre brud på grund af varmestyling. Du bør også kigge efter shampoo eller balsam, der er specielt designet til at styrke dit hår med ingredienser som capilia longa, biotin eller nærrende ingredienser, der hjælper med at stimulere hårvækst.

2. Få regelmæssig klipning af håret:

At få regelmæssig klipning hver 6-8 uge er vigtigt, ikke kun for at holde spaltede spidser på afstand, men også for at stimulere ny vækst, da det at klippe beskadigede spidser af gør plads til sundere spidser. Det gør at dit hår ikke bliver beskadiget på samme måde og undgår at knække. Derudover bør du undgå overdreven børstning eller føntørring, især hvis du har farvebehandlede hårstrå, da dette kan forårsage mere brud i hårets struktur, hvilket kan føre til svagere hårstrå generelt

3. Massér din hovedbund

Regelmæssig hovedbundsmassage øger iltcirkulationen omkring hovedbundsområdet, hvilket fremmer en normal produktion af hårfollikler, der med tiden fører til stærkere og mere modstandsdygtige hårstrå, da de støttes bedre af det omgivende hudvæv. Dette er med til at reducere brud forårsaget af svækkede hårfollikler.

Ekstra tips til sund hårpleje

  • Vask håret i så koldt vand som muligt
  • Undgå produkter der indeholder sulfat og silikone
  • Vask kun håret 2-3 gange om ugen
  • Flet håret løst når du skal sove
  • Brug olie dagligt, hvis du har tørt hår
  • Husk ALTID balsam
  • Pas ekstra meget på håret når det er vådt
  • Variér gerne din frisure, så du f.eks. ikke altid har hestehale
  • Glat eller krøl dit hår minimalt
  • Husk altid varmebeskyttelse når du bruger varmeapparater
  • Bliv klippet ca. hver 3. måned
  • Kend din hårtype og køb produkter derefter

Relaterede blogindlæg