Mini kurv

Bestil for 0 kr mere og få gratis fragt

Du har opnået gratis fragt!

  • Ingen produkter i indkøbskurv

Biotin - er det vigtigt for mit hår?

Biotins betydning for dit hår

I vitamin-B familien finder vi biotin, som kan hjælpe kroppen med en række vigtige egenskaber. Måske du er kommet forbi vitaminet i forbindelse med at have søgt på Google ”hvilke vitaminer er vigtige for mit hår?” eller ”hvordan får jeg tykkere hår?”. I dette blogindlæg kan du blive klogere på biotin og om det har nogen påvirkning på dit hår.

Indholdsfortegnelse:

 

 

Dorte Kristensen er frisør og tidligere medindehaver af en prisvindende frisørkæde

Gennemlæst af Dorthe Kristensen

- Frisør og tidligere medindehaver af den prisvindende frisørkæde Zoom by Zoom

Dorthe har med mange års erfaringen indenfor frisørbranchen rådgivet mange kunder omkring hår og hårpleje. Dorthe har gennemlæst dette blogindlæg for sikre dig en høj kvalitet og faglighed. Dette blogindlæg er fagligt opdateret den 22/12-2022

Hvad er biotin?

Biotin er et vandopløseligt vitamin, som også kaldes B7 vitamin, det tilhører derfor b-vitamin familien. Biotin er et komplekst vitamin som bruges til mange forskellige funktioner i kroppen. det er bidrager bla. til:

  •     Et normalt energistofskifte
  •     Nervesystemets normale funktion
  •     Normal omsætning af makronæringsstoffer
  •     Normal psykologisk funktion
  •     Vedligeholdelse af normale slimhinder
  •     Vedligeholdelse af normal hud

 

Derudover spiller biotin også en rolle i forhold til at vedligeholde et normalt hår og negle. Netop på grund af en sin rolle i forhold til at opretholde et normalt hår, hud og negle er det ofte fremhævet i mange produkter, som er målrettet mod håret. Hvis kroppen derfor er i mangel på biotin, kan det påvirke om kroppen kan opretholde den normale funktion af førnævnte egenskaber. For eksempel, hvis kroppen har en lav omsætning af makronæringsstoffer, så kan det betyde at den går glip af vigtige energikilder, som f.eks. kunne bruges på at vedligeholde et normalt hår.

Hvilken funktion har biotin for håret?

Biotin spiller en rolle i forhold til håret gennem den metabolisk funktion. Det er med til at opretholde en normal omsætning af makronæringsstoffer som blandt andre vitaminer, aminosyrer osv. Det er også med til at nedbryde proteiner i mindre dele, så de kan optages normalt i kroppen. Det er godt for håret blandt andet fordi det er også er med til at sikre et normalt niveau af keratin i kroppen. Keratin er et protein som er grundsten i vores hårstråets opbygning og derfor afgørende for at opretholde et normalt hår.

Hvor meget biotin skal man have?

Biotin findes i flere forskellige madvarer. Derfor anslås det at mange får dækket deres basale behov gennem kosten, hvis man spiser varieret. Måske tænker du så: ”behøver jeg så tage et kosttilskud der indeholder ekstra biotin?” Det korte svar er ’nej’, men dermed ikke sagt at du ikke må. Når kroppen har optaget alt det biotin den har behov for, så udskiller den resten. Man anbefaler cirka 100 mcg biotin om dagen for en normal person.

Hvor lang tid går det før biotin virker?

Hvis du begynder at tage kosttilskud der indeholder biotin, må du ikke forvente at det er et quick-fix. Hårets vækstcyklus varierer fra person til person og alt efter om du reelt mangler biotin kan der gå flere måneder før du kan se/mærke forskel.

Hvis man er utilfreds med sit hår, så vil man ofte gerne at det skal ændres til det bedre NU og i går havde været at foretrække! Vi er helt enige, men sandheden er at man må væbne sig med tålmodighed. Vi anbefaler at man tager vores hårvitaminer i 3 måneder før man kan se resultat. Her kan det ofte være en god ide at tage før/efter billeder, så man lettere kan se forskel. Jævnfør et studie kunne brugerne i et dobbelt blindsided studie først se synlige resultater efter 90 dage. Derfor er det en god ide at have tålmodighed og bruge før/efter billeder til at følge din proces løbende.

Andre vitaminer og mineraler du kan kombinerer med biotin

Hvis du drømmer om at få lækkert hår, er der heldigvis også en masse andre vitaminer og mineraler du kan kombinerer for at opretholde et sundt normalt hår. Nogle af de ingredienser du kan overveje at kombinerer med er:

  • Silica(fra bambusekstrakt)
  • D-vitamin
  • C-vitamin
  • Zink

Vi har udviklet et kosttilskud som benytter disse ingredienser i kombination med biotin for at du får de bedste betingelser for at opretholde et normalt hår. Du kan finde kosttilskuddet her.

Kosttilskud til håret med 5000 mcg biotin

Sold out

Sold out

Kan mangel på biotin føre til hårtab?

Som nævnt tidligere i blogindlægget har biotin betydning for at kroppen kan vedligeholde flere forskellige funktioner normalt. Mangler man derfor biotin og kroppen ikke kan optage næringsstoffer normalt, så kan man i nogle tilfælde mærke manglende energi og træthed. Ligeledes kan biotin mangel også betyde at kroppen ikke kan opretholde en normal vedligeholdelse af håret. Dog kan dette have mange årsager.

Er der nogle bivirkninger ved at indtage biotin til håret?

Selvom der er masser af fordele ved at bruge biotin til håret, kan der selv ved de bedste biotin kosttilskud være bivirkninger. Der er i følge sundhedsstyrelsen ingen tegn på at biotin er giftigt selvom du får en høj dosis. Biotin er vandopløseligt hvilket betyder at kroppen selv udskiller det biotin den ikke har brug for. I sjælden tilfælde kan nogle opleve maveirritation ved indtagelse af høje mængder biotin. Der er dog ingen øvre grænse for hvor meget biotin der må være i kosttilskud.

Hvis du oplever bivirkninger ved brug af kosttilskud med biotin, skal du ligesom alt andet kosttilskud eller medicin rådfører dig med egen læge før brug.

Kan der være andre grunde til trist og træt hår og hud?

Da man oftest får dækket sit basale behov for biotin gennem kosten, kan der være mange andre årsager til at dit hår og din hud ser lidt trist/træt ud eller at du ligefrem får et hårtab.

Først og fremmest kan det skyldes hormonelle ubalancer eller ændringer i din krop. For eksempel hvis du er gravid, ammer eller er i overgangsalderen er det meget normalt at dit hår og/eller din hud ændrer sig. Det kommer ofte til udtryk ved at dit hår bliver tyndere og din hud bliver mere mat, uren og trist.

Det kan også skyldes at du har en usund livsstil. Husker du at spise sundt og varieret og dyrker du den anbefalede mængde motion? Kan du ikke svare ja til begge ting kan det i nogle tilfælde sætte spor i din krop og have negative konsekvenser for dit helbred nu eller senere i dit liv.

Udover at være sund fysisk, er det også vigtigt at passe på sit mentale helbred. Stress gennem en længere periode kan også sætte spor i din krop og skubbe dig ud i en form for ubalance, så kroppen ikke fungerer normalt.

Kort fortalt er det derfor vigtigt at du husker at spise sundt, dyrke motion og leve et mindre stresset liv. Et biotin tilskud kan altså ikke alene løse problemet, men blot supplere. Oplever du hårtab, men kan ikke genkende førnævnte og er ved at gå i panik, så kan du læse om andre årsager til hårtab i blogindlægget Årsager til hårtab og hvordan du undgår det.

Før og efter ved brug af Hårvitaminer

Nannas resultat efter 3 måneders forbrug af hårvitaminer.
Majas resultat efter 3 måneders forbrug af hårvitaminer

Til billedet til venstre ser vi forandring hos Nanna, som har brugt Hårvitaminer i 3 måneder. Til højre ser vi også 3 måneders forbrug hos Maja. Resultater varier fra person til person.

"Deres hårvitaminer er fantastiske og helt klart de bedste hår vitaminer jeg har prøvet de har reddet mit hår fra at gå total slidt, ødelagt, tyndt fe hår og slet ikke vokset til at blive det mest sundeste hår som jeg aldrig har oplevet før
Jeg kan helt klart anbefale at alle som lider med hår problemer benytter hårvitaminer 😍"

- Mille Sørensen

Links

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3509882/*

Relaterede blogindlæg